Modix Blog

07.12.17

Geen HTTPS

verlaagt de betrokkenheid van de consument

Een eerste analyse van ‘onveilige’ websites geeft aan dat het gebrek aan een beveiligingscertificaat een negatieve impact heeft op de betrokkenheid van de consument. Wanneer consumenten een ‘niet veilig’-boodschap zien, zijn ze meer geneigd de website te verlaten zonder optimale website-ervaring. Minder betrokkenheid online betekent minder verkoop offline. Deze resultaten benadrukken het belang van het SSL-certificaat voor uw website.

In een poging om onveilig browsen te elimineren, updatete Google haar populairste browser Chrome vorige maand. ‘Chrome 62’ toont nu een ‘niet veilig’-bericht op elke pagina die data verzamelt (zoals naam, e-mailadres of zoekopdrachten), behalve als de website een SSL-certificaat bevat. Voor de release was er veel bezorgdheid omtrent potentiële negatieve impact op de betrokkenheid van de consument als resultaat van deze nieuwe update. Dit is een belangrijke update in de zoekmachinewereld en Modix heeft dit op de voet gevolgd en heeft zich voorbereid op deze update. U kan over deze voorbereidingen lezen in ons laatste blogartikel “Overschakeling van HTTP naar HTTPS” waarin we de voordelen en nodige stappen bespreken om via een SSL-certificaat over te schakelen van HTTP naar HTTPS.

Nu de update sinds een maand live is, kunnen we de impact op siteprestaties analyseren.

Modix analyseerde een grote groep dealerwebsites en Used Car Locators doorheen Europa die niet waren beveiligd met een SSL-certificaat. We vergeleken het siteverkeer van Chrome 62 met vroegere Chrome-versies om specifiek de impact van de nieuwe waarschuwingsberichten te beoordelen. Via deze techniek konden we andere factoren elimineren, waardoor een statistisch waardevolle test werd gecreëerd om de impact van de waarschuwingsberichten te meten.

De bounce rate, gemiddelde duur van de sessie & paginaviews per sessie werden de essentiële prestatie-indicatoren die negatief werden beïnvloed door het waarschuwingsbericht. Deze eerste resultaten geven aan dat gebruikers geneigd zijn de website te verlaten zonder optimale website-ervaring als ze een “niet veilig”-waarschuwingsbericht te zien krijgen. Deze resultaten zijn niet verwonderlijk aangezien databeveiliging extreem belangrijk is.  Zou u op uw gemak browsen op een site die als onveilig wordt bestempeld?


Bounce Rate

De bounce rate is de maatstaf voor bezoekerskwaliteit – dit is het percentage bezoekers op uw site die onmiddellijk de site verlaten na slechts één pagina te hebben bekeken. Het is belangrijk dat gebruikers op uw website blijven en meerdere pagina’s bezoeken om zo de content van uw website op te nemen. Onze analyses toonden aan dat de bounce rate 11% hoger is op de huidige Chrome 62 zonder SSL.


Gemiddelde duur van de sessie

De gemiddelde duur van de sessie is de gemiddelde tijd die een bezoeker spendeert op uw website, en is een andere essentiële factor om siteprestaties te beoordelen. Onze analyse ontdekte dat de gemiddelde duur 11% lager is op de huidige Chrome 62 zonder SSL. Dit suggereert dat wanneer users de “niet veilig”-boodschap zien, ze de site verlaten zonder verder te kijken.


Paginaviews per sessie

Paginaviews per sessie is het gemiddelde aantal pagina’s die een bezoeker bekijkt. Uw website is een belangrijke marketingtool en wanneer gebruikers meerdere pagina’s bezoeken, geeft dit aan dat ze interesse hebben in uw bedrijf. Gebruikers die op een onveilige website stuiten op Chrome 62, bekeken 11% minder pagina’s tijdens hun sessie.


Conclusie

We ontdekten dat de algemene consumentenbetrokkenheid verminderde met 11% als resultaat van de nieuwe waarschuwingsberichten van Chrome 62. Betrokkenheid op uw website is een essentiële component van uw digitale strategie en de negatieve impact van een onbeveiligde ervaring zou niet genegeerd mogen worden. Daarom raden we al onze klanten aan onmiddellijk te upgraden naar een SSL-certificaat met HTTPS als dit nog niet gebeurd is.

Naast de verbeterde betrokkenheid, biedt SSL SEO-voordelen en helpt het uw website klaar te stomen voor de toekomst aangezien het internet streeft naar SSL/HTTPS voor alle verbindingen. Wil u meer weten over de voordelen van een SSL-certificaat? Neem gerust contact met ons op via ons contactformulier of bel ons op 03 280 11 80.

Innovatie, Online-Marketing