Modix Blog

03.02.17

Terug aanknopen met het klantentraject

Hoe kunnen we verkoopcijfers een boost geven?

We zijn dan wel de grootste leverancier van digitale marketingoplossingen voor de autosector, maar dat betekent niet dat onze kennis tot slechts één gedeelte van het klantentraject beperkt blijft. In ons vakgebied is het namelijk van cruciaal belang om het volledige klantentraject te begrijpen. Omdat we met Modix en onze zustermerken Closelt en Xtime bedrijven helpen om de betrokkenheid van de klant te vergroten en de verkoop op te krikken, zijn we aanwezig bij alle stappen van het koopproces – van de beslissing tot de aankoop en van de levering tot de service achteraf.

Het duurt gemiddeld 2,7 maanden* voor een consument beslist of hij een nieuwe auto wil kopen en welke. Het is een complex proces met verschillende contactpunten en in de autosector speelt ook een emotionele 'klik' vaak een grote rol. De band met een bepaald automerk komt vaak in de loop der jaren tot stand, waardoor een nieuwe auto een teken van status en verwachtingen wordt. Wij, als marketingexperts, moeten die relatie tot in de puntjes doorgronden en benutten.

Wanneer de consument dan aan het begin van zijn klantentraject staat, krijgen we meteen de kans om zijn relatie met een bepaalde wagen of een bepaald merk te versterken. Consumenten doen gemiddeld 59% van hun zoekwerk** online. Het internet is dus het belangrijkste en meest invloedrijke platform voor potentiële klanten. Na heel wat uurtjes googelen en informatie verzamelen trekt 38% van de kopers slechts naar één concessiehouder en maakt 52% slechts één testrit***. Het internet is dus van cruciaal belang om de beslissing van de consument te beïnvloeden. Wanneer de consument stopt met informatie zoeken, heeft hij namelijk vaak zijn keuze al gemaakt. 

Wat kunnen we dan doen om autokopers doeltreffender aan te spreken en de verkoopcijfers van de concessiehouders een boost te geven? We kunnen het klantentraject opdelen in vijf fasen: ontdekking, zoekwerk, aankoop, levering en service achteraf. Onze diensten hebben een rechtstreekse impact op al deze stappen. Onze autozoekers en geavanceerde zoekmogelijkheden leiden de consument meteen naar de juiste wagen. En de tools van Modix vergroten de zichtbaarheid van de concessiehouders door middel van doeltreffende websites, kwalitatieve foto's, analyses van telefoongesprekken en e-mails ... Onze corebusiness bestaat uit connectiviteit, communicatie en betrokkenheid. Daarom streven we er continu naar om elke fase van het klantentraject nog beter te doorgronden.

Ook informatie bieden en klaarstaan wanneer de consument ons nodig heeft is bijzonder belangrijk. Via onze live chat kan de consument steeds bij zijn concessiehouder terecht, zelfs als het verkooppunt gesloten is. Het werd dan ook al meermaals aangetoond dat een actieve chatservice tussen 19 en 22 uur het aantal potentiële klanten en verkopen beduidend kan verhogen. Tot slot is ook de service achteraf van groot belang. Uit studies is namelijk gebleken dat zo'n 75% van de consumenten na de aankoop nooit nog iets hoort van de concessiehouders, terwijl ze dat wel graag willen. Omdat maar liefst 40% van de kopers amper twaalf maanden na hun aankoop al aan een nieuwe wagen denkt, is het van cruciaal belang dat concessiehouders contact houden met hun klanten, ook na het verkoopproces. Net zoals bij een menselijke relatie vraagt het klantentraject veel werk, veel begrip en aandacht op maat van de klant.  

Daarom neemt Modix het voortouw in digitale marketing voor de autosector. Met onze kennis van de continu veranderende automarkt, de kopers en verkopers die ermee te maken krijgen, en de manier waarop ze het best op hun eindbestemming geraken, engageren we ons ten volle voor elke fase van de klantervaring.